sumber: google image <https://www.google.com/search?q=aristotle&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjE0ujzx4nYAhXENo8KHXHRDpMQ_AUICigB&biw=1366&bih=675#imgrc=VDC71qltdsIxSM:>
Pengenalan
Tamadun
Yunani terus meningkat dengan kelahiran ahli-ahli falsafah seperti Herodotus,
Socrates, Aristotle, Plato, Thucydides dan Zeno. Salah satu falsafah yang
dibincangkan oleh ahli-ahli falsafah tersebut adalah pandangan mengenai jiwa.
Perbincangan mengenai jiwa ini boleh dijumpai di dalam penulisan mereka mengenai
psikologi dan metafizik. Dalam bahasa Yunani jiwa disebut sebagai psy·khe[1] dan dalam bahasa Latin,
ungkapan jiwa diistilahkan dengan ungkapan anima[2]
manakala dalam bahasa Arab, jiwa, disinonimkan dengan al-nafs[3].
Menurut Kamus Pelajar Edisi Kedua, jiwa bermaksud, roh yang ada dalam jasad
badan manusia atau seluruh kehidupan, perasaan atau fikiran batin manusia. Jiwa
adalah perkara yang tidak dapat dilihat oleh pancaindera dan tidak boleh
dipertikaikan kewujudannya. Kamus ini menerangkan maksud jiwa hanya berkaitan
manusia sahaja. Secara umumnya, jiwa boleh dikatakan perkara yang membezakan
benda yang tidak hidup dengan benda hidup[4].
Tugasan
ini akan membincangkan dengan lebih lanjut mengenai jiwa menurut ahli falsafah Yunani
Klasik iaitu Aristotle. Pengkaji akan membahas dengan lebih terperinci mengenai
teori jiwa menurut pandangan Aristotle.
Perspektif Jiwa Menurut Ahli Falsafah
Sebelum Aristotle
Para
ahli falsafah Yunani berusaha memahami dan membuktikan teori mengenai jiwa.
Maka terdapatnya perbezaan pandangan serta pendapat tentang jiwa ini. Sebagai
contoh, Aristotle, telah mengumpulkan beberapa pendapat para ahli falsafah
Yunani terdahulu tentang jiwa dan menjelaskan perbezaan-perbezaannya pada
makhluk hidup dengan makhluk yang tidak hidup.
Socrates,
salah seorang ahli falsafah sebelum Aristotle telah membahaskan tentang teori
mengenai jiwa. Beliau mengatakan bahawa mengenali jiwa adalah pengetahuan yang
pertama yang harus dimiliki atau dilakukan oleh manusia. Hal ini kerana, jiwa
merupakan kewujudan rohani dan jika diabaikan akan menimbulkan kebodohan dan
kerosakan pemikiran[5].
Socrates juga membuat kesimpulan bahawa jiwa bersifat kekal sedangkan tubuh
atau jasad akan fana. Dalam mempertahankan pendapatnya, Socrates akhirnya
bersedia untuk dihukum mati daripada mengakui kesalahan pendapatnya mengenai
jiwa dan jasad apabila beliau mulai sedar akan perbezaan pendapatnya dengan
pemahaman ‘penguasa gereja’ pada masa itu.
Manakala
menurut Plato, salah seoarang ahli falsafah Yunani sebelum Aristotle,
menyatakan bahawa jiwa dan jasad mempunyai hubungan yang kuat ibarat hubungan
antara seorang nakhoda dengan kapal laut, dimana nakhoda berfungsi sebagai
pengatur yang menyebabkan bergeraknya kapal itu dan menjaganya dari pukulan
ombak dan angin[6].
Mengenai kekekalan jiwa, Plato meyakini bahawa ‘kehidupan dan gerak’ adalah
dasar daripada sikap jiwa manusia, dimana ketika kehidupan bergerak ke dalam
jasad manusia beerti jasad manusia itu hidup dan jiwa merupakan sumber daripada
pergerakan jasad manusia. Sebaliknya, jika jiwa meninggalkan jasad, bermakna
kefanaan dan perpisahan dengan jasad berlaku.
Jiwa
menurut Thales pula yang dikenali sebagai bapa falsafah menyatakan bahawa jiwa
adalah kekuatan penggerak yang berjalan di seluruh bahagian jasad makhluk
hidup. Beliau juga mangatakan bahawa jiwa adalah jasad yang sangat halus bersifat
panas yang bergerak dan menggerakkan sebagaimana yang diungkapkan oleh
Heraklitos bahawa jiwa selalu bergerak. Thales, yang terkenal dengan teori alam
semesta, menegaskan bahawa jiwa bukan sahaja ada pada makhluk atau benda yang
hidup tetapi juga jiwa ada pada benda-benda yang mati seperti besi magnet[7].
Descartes
pula berpendapat bahawa jiwa terpisah dengan tubuh atau jiwa itu berbeza dengan
tubuh. Beliau mempercayai kewujudan jiwa. Menurutnya, jasad adalah fizikal yang
terdiri daripada partikel yang bergerak bebas dan memiliki kebebasan untuk
bergerak. Sedangkan jiwa adalah kesedaran dan fikiran. Keberadaan jiwa tidak
bergantung pada ruang dan waktu kerana jiwa bukanlah fizikal seperti jasad[8].
Secara
umumnya, ahli falsafah Yunani memberikan sifat tentang jiwa dengan tiga sifat
iaitu gerak, perasaan dan bukan jasmani. Oleh itu, perbincangan yang
selanjutnya akan membincangkan teori jiwa menurut pandangan Aristotle dengan
lebih lanjut lagi.
Latar Belakang Aristotle
Aristotle
atau nama sebenarnya Aristotle Nichomacus merupakan seorang ahli falsafah barat
yang terkenal. Beliau dilahirkan pada tahun 384 S.M. di Stageira Macedonia
Athens iaitu di suatu kota di Yunani. Beliau meninggal di Kalkis ada tahun 322
S.M. ketika usianya mencapai 63 tahun. Bapanya merupakan seorang doktor istana
kepada raja Macedonia Amyntas II. Aristotle mendapat pendidikan daripada
bapanya sendiri terutama tertumpu kepada ilmu-ilmu yang berkaitan dengan
biologi. Salah satu pelajarannya ialah berkaitan dengan teknik bedah. Setekah
bapanya meninggal dunia ketika usia Aristotle 18 tahun, Aristotle telah pergi
ke Athens dan berguru dengan Pluto di Academy selama 20 tahun. Setelah Plato
meninggal dunia, Aristotle bersama rakannya Zeno meninggalkan Athens dan pergi
ke sebuah kota kecil iaitu Kota Atarneus. Pada usinya 41 tahun, beliau telah
mendapat undangan dari Raja Macedonia Phillipus, meminta beliau untuk mendidik
anaknya Alexander yang pada ketika itu berusia 13 tahun yang kemudiannya
terkenal dengan nama Arab ‘Iskandar Zulkarnain’.
Didikan
yang diperoleh Aristotle pada waktu kecilnya iaitu mempelajari teknik membedah
dari bapanya, sebenarnya mempengaruhi pandangan falsafahnya. Aristotle tidak
menggunakan akal semata-mata dalam menentukan kebenaran. Hal ini disebabkan
didikan yang diterima daripada ayahnya sejak kecil lagi sentiasa berdepan
dengan bukti dan kenyataan. Terdapat beberapa falsafah Aristotle. Antaranya
ialah falsafah tentang alam. Aristotle berpendapat bahawa setiap kejadian yang
berlaku di alam ini sama ada benda bergerak atau diam terdapat sesuatu yang
menguasainya iaitu Tuhan. Selain itu, falsafah lain Aristotle ialah berfikir
secara logik. Berfikir secara logik bermaksud terdapat kaitan di antara sebab
dan akibat. Contohnya pada penyataan pertama
menyatakan semua manusia akan mati. Pernyataan kedua pula Socrates
adalah seorang manusia. Maka kesimpulan antara kedua-dua pernyataan ini ialah
Socrates akan mati. Oleh itu, dapatlah dilihat terdapat kaitan antara sebab dan
akibatnya. Falsafahnya yang lain pula ialah falsafah metafizik. Falsafah ini
bermaksud Aristotle berfikir dan mencari punca kejadian alam.
Terdapat
beberapa karya yang dihasilkan Aristotle. Aristotle menulis tentang astronomi,
zoologi, biologi, geografi, geologi, psikologi, anatomi, dan hampir setiap karya
beliau terkenal semasa di zaman Yunani.Hasil karya ilmiahnya, sebahagian
merupakan daripada hasil ilmu pengetahuan beliau sendiri dan selebihnya
merupakan hasil ilmu pengetahuan yang diperoleh daripada gurunya terdahulu atau
ahli falsafah sebelumnya.
Teori Jiwa Menurut Aristotle
Aristotle
merupakan tokoh ketiga dari zaman keemasan falsafah Yunani dan memiliki
pandangan tersendiri mengenai jiwa. Antara karya Aristotle yang menceritakan persoalan
tentang jiwa menurut pandangan beliau ialah De
Anima. Teori jiwa daripada Aristotle dikembangkan oleh beliau berdasarkan
pemahaman jiwa yang diungkapkan oleh gurunya, iaitu Plato. Hal ini dapat
dilihat daripada karya Aristotle, Eudemos,
yang mengandungi perbualan Plato yang membicarakan mengenai persoalan jiwa.
Namun, dalam karya seterusnya iaitu De Anima,
Aristotle memberikan pandangannya yang tersendiri tentang persoalan tentang jiwa.
Antara pembahagian jiwa menurut Aristotle ialah struktur dan bahagian-bahagian
jiwa, hakikat jiwa manusia, hubungan jiwa dengan jasad, hubungan jiwa dengan
kebahagiaan dan juga kematian jiwa.
Struktur dan Bahagian-bahagian Jiwa
Dalam pandangan Aristotle mengenai
fungsi jiwa, beliau menegaskan bahawa setiap makhluk yang hidup mempunyai jiwa.
Yang membezakan antara manusia dengan haiwan dan tumbuhan ialah manusia
mempunyai fikiran dan kesedaran yang berfungsi untuk berfikir secara logik
dalam membuat keputusan yang betul dan tepat. Kemudian, Aristotle
menggunakan istilah ‘symposion’ atau
gaya hidup manusia yang merangkumi cinta sebagai sumber dan menggerakkan jiwa
manusia melalui fikiran untuk menghasilkan dan mencipta benda-benda atau
perbuatan yang baik dan bermanfaat[9].
Aristotle telah mengklasifikasikan
jiwa terhadap makhluk hidup dalam tiga kategori iaitu pertama, jiwa tumbuhan yang
hanya mempunyai tenaga kehidupan yang berkenaan dengan pertumbuhan dan
pembiakan. Kedua, jiwa haiwan yang juga mempunyai tenaga pembiakan tetapi
ditambah dengan tenaga hidup sensitif. Ketiga, jiwa manusia memiliki sifat yang
sama seperti tumbuhan dan haiwan tetapi ditambah dengan akal fikiran[10].
Aristotle
juga turut menjelaskan dengan terperinci persoalan mengenai jiwa manusia
menjadi tiga bahagian. Bahagian yang pertama ialah rasional yang merupakan
elemen tertinggi. Elemen rasional hanya terdapat dalam jiwa manusia yang
berkaitan dengan perasaan. Bahagian ini bertanggungjawab untuk mengawal emosi
dan keinginan seperti kegembiraan, kesedihan, harapan dan ketakutan. Kedua adalah
bahagian irasional yang merupakan elemen pertengahan. Menurut beliau, ciri-ciri
irasional bukan sahaja dimiliki oleh haiwan tetapi elemen ini turut terdapat
dalam diri manusia. Ketiga ialah elemen pertumbuhan dan pembiakan yang
ditugaskan mengatur gizi dan pertumbuhan.
Hakikat Jiwa Manusia
Menurut Aristotle, antara ciri-ciri
manusia ialah manusia adalah makhluk rasional. Kedua ialah manusia sebagai
makhluk yang hidup bermasyarakat dan ketiga jiwa hanya berada dalam jasad[11]. Hujah pertama yang menyatakan manusia adalah makhluk rasional
kerana manusia diberi akal fikiran untuk berfikir sama ada baik atau buruk
setiap perbuatan jasad. Hal ini berkaitan dengan jiwa kerana jiwa yang
membuatkan jasad itu hidup. Justeru, dapat disimpulkan bahawa jiwa mempengaruhi
jasad manusia untuk bertidak secara rasional atau irasional. Hujah yang kedua
menyatakan manusia sebagai makhluk yang hidup bermasyarakat. Menurut beliau,
kehidupan yang baik harus dicari dan ini bertitik tolak daripada realiti
kehidupan manusia itu sendiri.
Berpandukan
pegangan jiwa daripada Plato, maka Aristotle telah mendefinisikan jiwa sebagai
inti daripada makhluk yang hidup. Dalam karya falsafahnya, beliau berhujah
bahawa jiwa bukan hanya dimiliki oleh manusia tetapi juga dimiliki oleh haiwan
dan tumbuh-tumbuhan[12]. Tetapi daripada intipati
terdapatnya perbezaan jiwa. Jiwa tumbuhan dan haiwan mempunyai pelbagai jenis
jiwa yang berbeza daripada jiwa manusia. Aristotle menekankan bahawa jiwa hanya
boleh wujud di dalam jasad. Jiwa tidak
boleh hidup secara berasingan selain daripada jasad. Justeru, beliau membantah
hujahan bahawa kewujudan jiwa itu terpisah daripada jasad makhluk yang hidup[13]. Menurut beliau lagi,
apabila jasad yang aktif bertindak, maka kewujudan jiwa terjadi di dalam jasad.
Sebaliknya, apabila manusia tidur, maka kewujudan jiwa tidak berlaku.
Hubungan Jiwa dengan Jasad
Dalam karya Aristotle iaitu De Anima, beliau telah berbicara dengan
lebih lanjut mengenai hubungan jasad dengan jiwa. Menurut Aristotle, jiwa
dengan jasad adalah berbeza tetapi dalam pada masa yang sama jiwa dan jasad itu
serupa. Hal ini bermaksud, Aristotle memandang jasad dan jiwa dalam satu
kesatuan. Jasad sebagai jasmani jiwa dan jiwa berada di dalam jasad tetapi yang
hanya boleh nampak adalah jasad sahaja. Dalam teori ini, Aristotle menjelaskan
bahawa sifat jiwa itu adalah sebagai penyebab kepada jasad untuk manusia
meneruskan kehidupan. Tanpa jiwa jasad akan mati. Antara contoh yang boleh
dibuat ialah mengenai marmar. Marmar merupakan batu kristal kasar yang berasal
daripada batu kapur. Marmar diumpamakan sebagai barang. Maka untuk mendapatkan
bentuk seperti meja marmar, kerusi marmar dan lain-lain, barang tersebut iaitu
marmar dapat menjadi tunggak kepadanya[14]. Dalam erti kata lain,
apabila perumpamaan itu digunakan untuk jiwa dan jasad, maka jasad adalah
barang dan yang membentuknya adalah jiwa.
Daripada sudut pandangan psikologi,
Aristotles menyatakan bahawa :
“the soul is the final cause or source of
the living body[15].”
Hal
ini membawa maksud “jiwa adalah penyebab akhir atau sumber dari jasad yang
hidup”. Berdasarkan ungkapan di atas, jiwa adalah bahagian penting daripada
setiap tindakan jasad dan jiwa juga merupakan penyebab utama tindakan dan
pergerakan jasad. Berkenaan dengan jiwa sebagai penyebab utama yang
menghidupkan jasad, Aristotle mendedahkan dua perkara iaitu kemasukan jiwa
dalam jasad dan juga pemisahan jiwa daripada jasad. Kemasukan jiwa dalam jasad
menghasilkan jasad fizikal untuk hidup dan pemisahan jiwa daripada jasad
bermakna jasad tersebut mati. Oleh itu, berdasarkan dua kenyataan Aristotle ini
tentang hubungan jiwa dengan jasad ialah jiwa sebagai penyebab utama sesuatu jasad
menjadi hidup dan jiwa jugalah menjadi sebab akhir sesuatu jasad mengalami
kematian dan kemusnahan. Dengan erti kata lain, jasad adalah rupa jiwa dan
minda seseorang.
Hubungan Jiwa dengan Kebahagiaan
Tujuan tertinggi yang hendak dicapai
oleh manusia dalam kehidupan ini adalah kebahagiaan. Kebahagiaan merupakan
tujuan akhir kehidupan. Menurut Aristotle :
“Kebahagiaan ini bukan kebahagiaan yang
subjektif, abstrak atau ideal tetapi satu keadaan yang sedemikian rupa,
sehingga segala sesuatu yang termasuk keadaan kebahagiaan (jiwa) itu terdapat
pada manusia”[16].
Hal
ini membawa maksud bahawa kebahagiaan harus dirasakan oleh jiwa manusia.
Menurut beliau, kebahagiaan boleh ditemui dalam sepanjang kehidupan seharian
manusia. Setiap kebahagiaan datangnya daripada perbuatan diri sendiri. Namun
begitu, menurut Aristotle kebahagian yang tertinggi atau puncak kebahagiaan
hanya akan dapat dicapai oleh para dewa atau ahli sufi[17]. Sebaliknya, manusia hanya dapat mengejar
kebahagiaan di dunia yang nyata ini dan tidak perlu mengejar kebahagiaan yang
kekal kerana jiwa akan mati.
Aristotle menegaskan bahawa kebahagiaan
manusia terdiri daripada satu aktiviti dan akan membawa kepada kesempurnaan
hidup[18]. Justeru, kebahagiaan
jiwa akan tercapai dengan cara memaksimumkan potensi diri untuk melihat
kerohanian jiwa dan aktif dalam kehidupan. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa
tujuan akhir kehidupan menurut Aristotle ialah kebahagiaan jiwa. Kebahagiaan
dalam sebuah kehidupan amat penting. Hal ini kerana, dengan kehidupan yang
bahagia akan mewujudkan jiwa yang tenteram. Inilah yang dimaksudkan oleh
Aristotle. Jika kita hidup mengikut kehendak orang lain nescaya hati dan jiwa
akan memberontak mahukan kebebasan[19].
Kematian Jiwa
Aristotle menjelaskan jiwa secara
universal iaitu setiap benda yang hidup seperti manusia, binatang dan tumbuhan
mempunyai jiwa. Jiwa makhluk hidup yang lain berbeza dengan jiwa manusia. Namun
begitu, jiwa dan bagaimana bentuk jiwa tersebut tidak boleh dilihat. Menurut
Aristotle, yang membezakan jiwa manusia dengan jiwa haiwan dan jiwa tumbuhan
ialah, jiwa manusia memiliki unsur akal budi.
Jiwa akan hancur atau musnah jika
bentuk yang tepat hilang atau jiwa tersebut tidak dapat melakukan fungsinya
dengan normal. Sedangkan jasad atau fizikal befungsi untuk memproduksi sesuatu
atau berorientasi pada tujuan. Hal ini bermaksud, bentuk yang ditampilkan atau
yang dihasilkan oleh jasad adalah tujuan akhir kehendak jiwa. Dalam erti kata
lain, jasad akan bertindak balas disebabkan oleh jiwa dan akal budi untuk
mewujudkan keinginan makhluk. Itulah yang dimaksudkan dengan jiwa manusia
menurut Aristotle dan dengan dasar peranan akal budi inilah yang menyebabkan
Aristotle memilih keabadian akal budi dan bukannya keabadian jiwa. Oleh itu,
melalui teori jiwa ini, Aristotle berpendapat bahawa jiwa tidak akan wujud
tanpa jasad. Maka, jika jasad mati, jiwa akan turut mati. Kenyataan Aristotle
ini telah menolak tentang keabadian jiwa iaitu jiwa tidak kekal tanpa jasad.
Kesimpulan
Kesimpulannya,
jiwa menurut Aristotle, secara umumnya mempunyai maksud yang lebih luas lagi.
Menurut Aristotle, jiwa adalah unsur kehidupan (anima) . Semua makhluk yang
hidup mempunyai jiwa. Selain manusia, tumbuhan dan haiwan juga mempunyai jiwa.
Tumbuh-tumbuhan mempunyai jiwa, namun kehidupannya hanya sebatas tumbuh,
bernafas dan tumbuh. Begitu juga haiwan. Haiwan juga memiliki jiwa,
perbezaannya adalah haiwan tidak memiliki kemampuan seperti tumbuhan tetapi
haiwan memiliki pancaindera. Walaupun ramai lagi ahli falsafah yang wujud
setelah Aristotle, beliau tidak pernah dilupakan dan sentiasa dikenang segala
usaha beliau dalam ilmu falsafah ini.
Rujukan
Ahmad
Tafsir. (1992). Filsafat Umum Akal dan
Hati Sejak Thales Sampai James. Bandung : PT
Remaja Rosdakarya.
Barnes,
Jonathan. (1982). Aristotle. New York
: Oxford University Press.
D.J
Allan. (1970). The Philosophy of
Aristotle 2nd Edition. New York : Oxford University Press.
K.Bertens.
(1975). Sejarah Filsafat Yunani dari Thales
ke Aristoteles. Yogyakarta : Penerbitan
Yayasan Kanisius.
Mohammad
Hatta. (1982). Alam Fikiran Yunani. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Noor
Shakirah Mat Akhir. (2008). Al-Ghazali
and His Theory of The Soul. Pulau Pinang : Penerbit
USM.
Ross,
Sir David. (1964). Aristotle. London
: Metheun.
Aristotle.
On the Soul. buku II, point 1; (Translated by J. A. Smith 2007, The University
of
Adelaide Library,
South Australia.
https://pdfs.semanticscholar.org/8250/54802c63ef9bee47e917b795f431b14ee88b.pdf.
Dicapai pada 4 November 2017, pukul 10 pm.
[1] D.J Allan. (1970). The Philosophy of Aristotle 2nd
Edition. New York : Oxford University Press. Hlm 45.
[2] Ibid.
[3] Ibid.
[4] Noor Shakirah Mat Akhir. (2008). Al-Ghazali and His Theory of The Soul. Pulau Pinang : Penerbit USM.
Hlm 111.
[5] Mohammad Hatta. (1982). Alam Fikiran Yunani. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm
50.
[6] Ibid.
[7] Ibid. Hlm 45.
[8] Mohammad Hatta. (1982). Alam Fikiran Yunani. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm
53.
[9] Mohammad Hatta. (1982). Alam Fikiran Yunani. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm
100.
[10] Mohammad Hatta. (1982). Alam Fikiran Yunani. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm 101.
[11] Aristotle. On the Soul. buku II, point 1;
(Translated by J. A. Smith 2007, The University of
Adelaide
Library, South Australia. https://pdfs.semanticscholar.org/8250/54802c63ef9bee47e917b795f431b14ee88b.pdf. Dicapai pada 4 November
2017, pukul 10 pm.
[12] K.Bertens. (1975). Sejarah Filsafat Yunani dari Thales ke
Aristoteles. Yogyakarta : Penerbitan Yayasan Kanisius. Hlm 149.
[13] Ibid.
[14] Mohammad Hatta. (1982). Alam Fikiran Yunani. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Hlm
100.
[15] Aristotle. On the Soul. buku II, point 1;
(Translated by J. A. Smith 2007, The University of
Adelaide
Library, South Australia. https://pdfs.semanticscholar.org/8250/54802c63ef9bee47e917b795f431b14ee88b.pdf. Dicapai pada 4 November
2017, pukul 10 pm.
[16] Aristoteles, On the Soul,
buku II, point 1; (Translated by J. A. Smith 2007, The University of
Adelaide
Library, South Australia.
https://pdfs.semanticscholar.org/8250/54802c63ef9bee47e917b795f431b14ee88b.pdf.
Dicapai pada 4 November 2017, pukul 11 pm.
[17] K.Bertens. (1975). Sejarah Filsafat Yunani dari Thales ke
Aristoteles. Yogyakarta : Penerbitan Yayasan Kanisius. Hlm 161.
[18] Ibid.
[19] Ibid.